En imponerande comeback...

Som många läsare har påpekat har det varit lite uppdateringar, men det är inte mitt problem.

När jag klev in i terminalen fick jag känslan: IDAG SKA JAG HÅLLA RENT PÅ 95! För de nya på posten och de som inte är på posten ska jag berätta att det innebär att jag sorterar post och då speciellt den posten som går norr om Skellefteå.

Med ett vältränat öga att bedöma mina medarbetares förmåga såg jag att detta var ett bra postfält. Det fanns de gamla alltid högpresterande och de lite yngra svajigt presterande och så the postman. Nu vet jag vad ni tänker kan det verkligen skilja, det gör det. Det finns olika typer av sorterare och det finns också en tydlighet med vilka man vill ha på sorteringen. Det är som en skidstafett. De lite långsammare kan man ha i början då det går att "åka" ifatt mot slutet, men när spurten går, då gäller det att hänga med för det finns inget uttrymme för ifattåkning efter målsnöret.

Dina grovarbetare utan spurtförmåga kan du ha ibörjan, kanske inte en niklas jonsson rookie som bränner första sträckans snöre till täten och lämnar dig ständigt efter då det är alltid sämre att jaga själv. Mitti går bra med lite oprövade kort, då har du en bra start säkrad och kan ändå köra ifatt i slutet. För i slutet det är då det gäller.

För i slutet av sorteringen, vill du inte ha någon Jörgen Brink inte som faller igenom när fladderlådorna kommer farande. När SSMposten kommer in med adressrutan visande bara förnamnet. Nej du vill ha essen då:

Din Christian Zorsi, som inte är en grovarbetare tidigare på kvällen, utan då kan denna person vara en belastning som kanske inte pallar om tempot måste vara högt hela tiden, en spurtare utav guds nåde, men en långsorterare av div 3-klass. Slutman och du väntar kort intensiv spurt.

Stefanie Belmondo är kanske ingen spurtare men kan jobba bort med ett drivande tempo och en magisk teknik många blå lådor för att underlätta spurten. Passar på alla sträckor. Teknisk och uthållig, bättre på små än på stora där det krävs mer slugger än tekniker. Definitivt värt att ha på sista 40.

Marcus Hellner rapp, teknisk och uthållig som Belmondo men med en vassare spurt, det är denna person du vill ha i slutet om du inte har en:

The Postman - Petter Northug. Om tempot är alltid högt kan han hänga på, går det sakta för att sen växla om är han din man. Kanske inte den briljanta teknikern men en imponerande slugger på C4. Kastar i breven snarare än sorterar. När SSM och GSMspurtarna kommer så är det Northugen som tar första och största högen.

Hur såg det då ut idag: The Postman stod med en junior som har fått coaching av the postman och kan därför föra sig med de tuffa lådorna. Spurten är kanske inte den allra bästa men arbetsnivån håller hög klass. En Belmondo. Jämte stod en halvveteran, en Anna Haag en bra arbetare med hög nivå, tekniskt skicklig men framförallt effektiv. När sista sträckan började och spurten var på gång, gjorde de the Postman ett ryck och tog en låda i taget, bara för att de andra skulle få känslan av att nu går det fort alltså i takt med att jag hämtade en ny låda gång på gång och ryckas med i farten. De sista fem lådorna som the Postman tog kastade han i med en våldsam frenesi, ingen teknisk briljans utan med dåligt fotarbete men en jävla frekvens på armarna. Efter det rycket kunde The Postman defilera genom att ta bort plasten från tidningarna i korgarna åt de andra. Over and Out.

Så visdomsordet för dagen: På sista sträckan vill man inte ha en Brink. Man vill ha en som håller som Jörgen Brink i Vasaloppet. Alltså en Hellner eller Northug.

Kommentarer
Postat av: maja

varför har jag inte hittat hit förut?

fantastiskt att jag tydligen kan bli världstoppskidåkare genom mitt arbete på terminalen! synd bara att jag precis gjort sista passet för sommaren och går in på var-tredje-fredag-och-söndagsarbetsrytmen från och med nu. missplanerat.

2012-08-10 @ 01:05:40
URL: http://twitter.com/majabn
Postat av: maja

/missplanerad försäsongsträning.

2012-08-10 @ 01:06:22
URL: http://twitter.com/majabn

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0